A hidraulika szivattyúknak számos fajtája létezik a működési elvek alapján. A fogaskerekes szivattyú vagy fogaskerék szivattyú a legegyszerűbb felépítésű ebből adódóan nézzük át jellemzőit, előnyeit és hátrányait.
(Bosch-Rexroth fogaskerék szivattyú)
Előnyei: fajlagosan ez a legolcsóbb típus, emiatt a legelterjedtebb a hidraulikus szivattyú az iparban és lakossági felhasználásban is. Mérete és tömege is kicsi, könnyen kezelhető, könnyen beüzemelhető típus.
Működési elve egyszerű, a két fogaskerekek gördülésekor keletkező vákuum miatt a szívótérbe kerül a hidraulika olaj, ami utána átkerül a nyomótérbe. A fogaskerekes szivattyúnak kialakításából eredően jó a nyomásterhelhetősége.
Lehetséges hátránya, hogy a technikai paramétereik, teljesítményük állítási lehetőségei korlátozottak. Egy fordulat alatt egy bizonyos mennyiségű olajat szállít, ezt növelni vagy csökkenteni alapvetően a fordulatszám változtatásával tudjuk. Adott fordulaton az olaj szállítási mennyisége szinte állandó.
A nyomótérből az olaj vagy a nyomóágba kerül és munkát végez vagy ún. résolajként visszatér a tartályba.
Térfogatukat köbcentiben (ccm) szokás megadni, 3ccm-től indulnak, a fordulatszám segítségével kiszámítható a szállításuk is. Fojtószelep alkalmazásával a szállítási mennyiség adott fordulaton egy bizonyos mértékig csökkenthető.
A leggyakoribb típusok szállítási tartománya 1liter/perctől kb. 100liter/percig terjed. Mivel a működési tartományuk korlátozott, sokféle típus kifejlesztésére volt szükség, melyeket a legtöbb gyártó csoportosította, általában 1-es, 2-es, 3-as és 4-es építési típusokra.
Használatuk előrehaladtával elkerülhetetlen a fogaskerék szivattyúk kopása, amely nem korlátozódik csak a fogaskerekek kopására, hanem kiterjed az alumínium öntvényházra is. A kopásból eredő teljesítménycsökkenést ideig-óráig a fordulatszám növelésével tudjuk orvosolni, ez azonban a szivattyú még gyorsabb kopásához vezet. Az egyre növekvő mennyiségű résolaj pedig sokszorosára növelheti a szivattyún belül a résolaj normál üzemi nyomását.
Jelleggörbéjük lineáris.
Típusai: külső fogazású típusoknál egymással szemben forog a két fogaskerék, míg a belső fogazású szivattyúknál egy külső fogazású fogaskerék a belső fogakon gördül. Ez utóbbi a fejlettebb és költségesebb típus, előnye, hogy egyenletes teljesítményt ad le kis fordulaton is és működése halk.
Nyomása általában 200 bar alattiak, de vannak drágább típusok, ahol ez lehet magasabb is.
(Bosch-Rexroth AZPG fogaskerék szivattyú)
A fogaskerekes hidraulika szivattyúk hibái, javítása
A szivattyú folyik, nem nyom eléggé vagy hangos. Sokan keresnek meg azzal, hogy csak egy tömítést kell cserélni, mert folyik. Sajnos nem ez a helyzet! A megnövekedett belső nyomásra nem lesz tartós eredmény a kicserélt tömítésgarnitúra.
Szakszerűen nem javítható, a fogaskerekek cseréje nem oldja meg az öntvényház kopását, az illesztések nem lesznek optimálisak. Általánosságban igaz, hogy ha nem nyom eléggé vagy folyik, akkor ugyanarra a hibára gyanakodhatunk, vagyis a szivattyú kopott. Amikor fogaskerék szivattyúk javításával keresnek meg ügyfeleink, általában a jó minőségű és kedvező árú kiváltó szivattyúkkal tudunk megoldást biztosítani. Ha a szivattyú hangos, lehet, hogy levegőt szív, ezt érdemes ellenőrizni először. Nem győzzük elégszer felhívni a figyelmet a szűrők cseréjére. A szivattyúk kopásának jelentős része a szennyezett olajra vezethető vissza.
Cégünknél az eladó fogaskerék szivattyúk fogyasztói ára kb. 50 eFt-tól indul, a nagy többség 100-150 eFt körül van, az ettől drágábbak általában speciálisak, pl. belső fogazású, többszörös ikerszivattyúk, stb.
Fogaskerék szivattyúk beszerzése, megrendelése
Ha egy meghibásodott szivattyú helyett akar cserét, küldjön képet a szivattyú adattáblájáról. A gépgyártók általában nem maguk gyártják, hanem beszerzik a szivattyúkat, új adattáblával látják el, így sokszor nem könnyű beazonosítani az eredeti technikai szivattyút. Ráadásul ilyenkor ki vagyunk szolgáltatva a gépgyártó cég árazásának és szállítási határidejének is. Szerencsére az évek alatt felhalmozott gépkatalógusokból be tudjuk azonosítani a típust vagy leméretezzük és keresünk kiváltó szivattyút.
Ha fotót küld nekünk, legyen jól látható a felfogatás, a tengely kialakítása is.
A forgásirány általában nyíllal jelezve van a fém házon, vannak olyan típusok, melyek mindkét irányban működtethetőek.
Fogaskerék szivattyú típusok
Cégünk egyik erőssége, hogy sok beszállítóval dolgozunk, így elérhetőek számunkra a német, angol, francia, benelux, amerikai, kelet-európai, japán, dél-koreai építőipari és mezőgazdasági gépekhez csereszivattyúk.
Szivattyúgyártók szerint forgalmazunk eredeti BoschRexroth, Parker, Denison, Salami, Casappa, Sauer-Danfoss márkákat, illetve ezek helyett kiváltó szivattyúkat is. Kérjen tőlünk árajánlatot!
A fogaskerék szivattyúkat gyakran kombinálják 12/24V-os vagy 230V-on működtetett elektromos motorokkal és egy hidraulika olaj tartállyal, melyeket nálunk 12V-os fogaskerék szivattyúként, elektromos hidraulika szivattyúként keresnek. Ezek gyakorlatilag mini hidraulikus tápegységek, vagy kompakt tápegységek. Ilyenek vannak munkagépek felépítményein (pl.: platóbillentő) és az elektrohidraulikus autószervókban is.
(hidraulika tápegység)