Mire van tervezve, miért jó választás az A10 Bosch-Rexroth hidraulika szivattyú?

A Bosch Rexroth A10 hidraulika szivattyú ismeretéhez fontos tudni, hogy variábilis, azaz változtatható térfogatú, axiáldugattyús típus, nyitott hidraulika körre tervezve. A tengely forgási sebesség és az aktuálisan beállított hengertérfogat függvényében proporcionálisan változtatható a szállítása. Alacsony üzemi zajszint, hosszú élettartam és a méretéhez képest nagy teljesítmény jellemzi. előnye továbbá, hogy nagyon széles tartományban szabályozható, nagyon rövid válaszidővel. A névleges nyomás 280 bar, a maximális nyomás pedig 350bar.

Az A10 Bosch-Rexroth hidraulika szivattyú típusai

Maga az A10V vagy A10VS a billenő tárcsa kialakításának megfelelően lett elnevezve. Létezik standard és high speed verzió, az öntvényház mérete ugyanaz. Az „O” (pl A10VSO szivattyú) az „open”, azaz nyitott hidraulika körre utal. Ezután következik a mérete, pl. A10VSO45.

Az A10-es méretei

A teljes A10 típusú szivattyú paletta: A10VSO18, A10VSO28, A10VSO45, A10VSO71, A10VSO100, A10VSO140.

Az A10-es szabályozása

Bosch Rexroth A10 hidraulikus szivattyú

(Bosch Rexroth A10 hidraulika szivattyú)

A következő kérdés a szivattyú szabályozása. A DG azt jelenti, két ponton, direkt szabályozott, a DR hidraulikus nyomás szabályozóval ellátott, a DFR, DFR1, DRSC hidraulikus átfolyás szabályozós, az EF elektronikusan átfolyás és nyomás szabályozós, ED és ER elektrohidraulikus nyomás szabályozással ellátott, DFLR nyomás, áramlás, teljesítmény szabályozós.

A10 Bosch-Rexroth hidraulika szivattyú felépítése

A10VO hidraulikus szivattyú műszaki rajz

(A10VO hidraulika szivattyú)

Ha lefektetjük az A10-est, a tengely áll ki szivattyú öntött házából, ezen keresztül kapja a forgató erőt, aminek hatására olajnyomást állít elő. A kiálló tengelyhez közel a billenőtárcsa (swash plate), ezen belül félkörívben helyezkednek el a hengergörgős csapágyak a csapágyházban. A dugattyúk a tengellyel párhuzamosan helyezkednek el, ezért nevezzük axiál szivattyúknak. A dugattyúk vége gömbre esztergált és egy úgynevezett rézpapucs van rápréselve. Durva meghibásodásnak számít, ha ezek leszakadnak és széttörve nagy belső sérüléseket okoznak a szivattyúban. A rézpapucsok tömítenek a hengertömb furataiban, fém a fémen, persze vékony olajrétegen, azaz olajfilmen. (Van aki hengerfejnek nevezi, de ez könnyen összetéveszthető az autópari hengerfej alkatrésszel, ezért hidraulikus szakmában, ha lehet, mellőzzük.)

Van benne továbbá egy kis munkahenger, ami a dőlésszöget és így a szivattyú teljesítményét szabályozza, ez a vezérlő szelepeken keresztül kapja az úgynevezett vezérlő nyomást.

A10 hidraulika szivattyú load sensing működése

(Bosch Rexroth A10 hidraulika szivattyú)

Ha azt szeretnénk, hogy a szivattyú mindig egy adott nyomást állítson elő, a képen például 600 PSi, azaz kb 41,4 bar, akkor a 900 PSI-t nyomó szivattyú a load sensing rendszeren keresztül a plussz nyomás „információját” visszavezeti a szivattyút vezérlő szelepekhez, amik a másodperc törtrésze alatt szabályozzák a hidraulika szivattyút, ha nőtt a nyomás, akkor csökkentik a teljesítményét. Így nem lesz például az, hogy „megugrik” a munkahenger, hanem folymatosan, kiszámíthatóan üzemel és az sem, hogy feleslegesen terheljük a rendszert munkavégzés nélkül.

A10 Bosch-Rexroth hidraulika szivattyú alkalmazási területei

A kis méretből adódóan előszeretettel alkalmazzák kisebb mobil hidraulikus gépeken, nagyobb „testvéreit” pedig főleg présgépeken, forgácsoló-megmunkáló központokban.

A10 hidraulika szivattyú hibái, hibajelenségei

zajos – ezt okozhatja a kavitáció, ilyenkor kopott lehet a szelep, de okozhatja kopott alkatrész is, mindkét esetben bevizsgálásra van szükség.

folyik – sokan gondolják, ha folyik, akkor biztos egy tömítéscserével megoldható az ügy. Ez a legritkább esetben van így, ugyanis az olajfolyás oka a kopás következtében fellépő megnövekedett olajnyomás, ami kinyomja a tömítést. Ez a fogaskerék szivattyúknál a leggyakoribb.

gyenge – általában kopásból eredő olajveszteség a tettes, az elvesztett nyomás miatt legyengül a szivattyú. Sokszor ez akkor tapasztalható, ha a már elértük az üzemi hőmérsékletet, ilyenkor ugyanis „vékonyabb” vagyis hígabb az olaj és még jobban „el tud szökni a munkavégzés elől”.

melegszik – szintén kopott a szivattyúnk

Nem a hidraulika szivattyú hibája viszont, ha a funkciók összeakadnak vagy bizonyos funkció nem működik csak. Ilyenkor a vezérlőtömbre gyanakodhatunk. A vezérlőtömb javításról itt olvashatunk bővebben.

A10 hidraulika szivattyú javítás vagy csere?

Az A10-es szivattyúkat javítjuk és forgalmazzuk is, igyekszünk több megoldást is adni, amennyiben több eset is gazdaságos. Egyedül a minőségből nem szeretnénk engedni, az árban van némi mozgásterünk a szállítási határidő és a gyártó függvényében.

A10 hidraulika szivattyú javítás ár

Vannak esetek, mikor csak egy-egy alkatrészt kell cserélni, például eltörik a leszorító tárcsa. Szét- és összeszerelésre, próbapadi vizsgálatra, hibás alkatrészek beazonosítására, (mi be is fotózzuk ezeket az alkatrészeket a korrektség jegyében) állapotfelvételre, tömítéscserére mindenképp szükség van és erre jön még rá a nem túl olcsó alkatrész ára, ami több hibás alkatrész esetén már jóval 200 ezer Ft fölé rúghat.  Ha pedig a szivattyú már hosszú évek óta „szolgálatban van”, miért is gondolnánk, hogy csak egy alkatrész kopott el, amúgy minden 100%-os? Az A10-es Bosch-Rexroth szivattyúk kiváló mérnöki tervezés, és gyártástechnológia eredményei, azaz minden alkatrész egy meghatározott üzemóra tartományra van tervezve. Ne gondoljuk, hogy a kollégák elfelejtették volna a szakmát a Tigris-tankok gyártása óta. A javítás ára azért ritkán gazdaságos, mivel általában nem egy alkatrészt kell cserélni. Ha az egész belső rész „kuka”, akkor biztos, hogy jobban járunk egy jó árú csere szivattyúval.

Az A10 hidraulika szivattyú ára

Az A10-es szivattyúk ára gyakran meghaladja az egymillió forintot is. Az évek során azt tapasztaltuk, hogy ez sokakban olyan lélektani határ, hogy elkezdenek olcsóbb források után kutatni. Milyen lehetőségeink vannak ilyenkor? Vásárolhatunk használt szivattyút, aminek az a kockázata, hogy bármikor tönkre mehet, hiszen nem ismerjük az előéletét. Nagy segítség lenne a szivattyú tesztelése hidraulikus próbapadon. Ezzel jó eséllyel kiderülne, ha a szivattyú kopott vagy terhelés esetén melegszik, kisebb teljesítményre képes. Ezt viszont egyik hidraulikus cég sem vállalja, mert az esetlegesen bekerülő szennyeződés és leváló fém alkatrészek miatt kidobhatnánk több száz liter hidraulika olajat és egy napig tisztogathatnánk a rendszert. Ha ezt választjuk, mindenképp hazárdírozni kényszerülünk.

Ha ellenőrizetlen forrásból vásárolunk új szivattyút kérdéses az alkatrészek minősége. Elég szigorú-e tűréshatár, jól sikerült-e az edzés, nincs-e kifelejtve alkatrész, lepróbálták-e terhelés alatt? Mivel a válasz sok esetben nem, ezért ilyen okok miatt meghibásodott szivattyúk javítását nem is vállaljuk.

Nagy szórást mutat az A10 szivattyú ára azért is, mert nem csak szerződött hidraulika szivattyú kereskedő márkapartnereken keresztül (korrekt minőségben, de magas áron) történik az értékesítés, hanem az egyes gépgyártók is értékesítik a szivattyúkat, amire ők is ráteszik a saját hasznukat. Csak nehezíti a helyzetet, hogy a munkagépen szerzett profithoz képest a szivattyú kisebb összeget képvisel és ha már foglalkozni kell vele bizony sokszor vaskos árrés van rászámolva.

A fentiek miatt mi a következőkben köteleztük el magunkat. Egyrészt igyekszünk kedvező árakat biztosítani, másrészt csak leellenőrizhető, évek óta megbízhatóan gyártó és szállító cégekkel állunk kapcsolatban. Vannak magas raktárkészletet tartó partnercégeink, náluk az ár valamivel magasabb, de még így is a szokottnál kedvezőbb. Ha azonban tudunk néhány hetet várni, amíg a rendelésre gyártó (az alkatrészekből a rendelést követően építik össze) forrásokból még kedvezőbb az ár. Ilyenkor nálunk az A10 szivattyú ára 400 ezer Forint körül indul.