Az A4VG egy axiáldugattyús szivattyú zárt hidraulika körre tervezett. Változtatható térfogatú, és áramlásirányú, mely kifejezetten zökkenőmentesen zajlik. Nagy nyomású szelepekkel, nyomáshatárolókkal és túlnyomás csökkentő szeleppel gyártják. Nagy nyomáson, 400 bar üzemel , de akár 450 bar nyomáson is megbízhatóan szállít.
Előnyei
Mindezt kifejezetten halkan, kis mérettel teszi. Karbantartást nem igényel, élettartama hosszú. Megbízható szivattyú, meghibásodására előírt használat mellett kis esély van, javítani könnyedén lehetséges, elemei külön-külön cserélhetőek, ugyanakkor ezek ára igen magas. Sok mindenben hasonlóságot mutat az A10-es szivattyúval.
Az A4VG típusai, méretei:
A szivattyút több méretben gyártják, térfogatuk , telljesítményük súlyuk, és egyéb fontos paraméterük is eltér,valamint elérhető normál, és nagy sebességű változatban is.
Az A4VG működése
A szivattyú a tengelyén keresztül kapja a nagy erejű forgó mozgást, amit felhasználva magas olajnyomássá alakít. Gyakorlatilag minden alkatrész amely ezt a feladatot végzi szivattyú. Az A4-es különleges módon hajtja végre ezt a feladatot. Tengellyel párhuzamosan helyezkednek el dugattyúi, mely miatt az axiáldugattyús szivattyúk közé tartozik.a szivattyú telljesítményét egy kis munkahenger szabályozza. A dugattyúk olajfilmen futnak, és a fő munkát ezek végzik, melyből következik, hogy leggyakrabban ezen alkatrészek hibásodnak meg.
Ideális környezete
Az A4-est kis helyigénye, ugyanakkor nagy telljesítménye miatt előszeretettel használják mobilis gépeken, ahol előnyeit könnyedén lehet kamatoztatni. Nagyobb térfogatú típusait főleg préseken, nehézipari emelőkön, gyártást végző hidraulikus berendezésen használják.
Mi utal a szivattyú meghibásodására, és ezek mit jelenthetnek?
Hangos
szokatlan hangokat hallat, recseg, ropog, kattog, stb.hallatszik, hogy valami nem stimmel. A szelepek meghibásodása, kopás, idegen anyag jelenléte okozhatja.
Ereszti az olajat
elsőre mindenki arra gondol, hogy egy-két tömítés elszakadt, annak cseréje megoldja a folyást. A helyzet az, hogy a tömítések képesek ellenállni a maximális szivattyú maximális nyomásának is, mely akár 500 bar is lehet. Az nem normál eset, hogy egy ilyen közegre gyártott szimeringnek baja esik. A legtöbb esetben oka a kopott alkatrészek, meghibásodott végnyomásszabályzó miatt kialakuló többletnyomás, melye nem csak a tömítésekben, akár belső elemekben is képes kárt tenni.
Nincs elég ereje, nem nyom
a szivattyú eléri a az üzemi nyomást, az olaj viszkozitása megváltozik, nem az arra kijelölt úton folyik, veszteség alakul ki.
Hevül
az alkatrészek olyan mértékben megkopnak, hogy az olajfilm, mely a szigetelés mellett kenést is biztosít gyakorlatilag megszűnik. A fém a fémmel érintkezik, így a mozgás következtében a súrlódás nagy hőt termel
Az említett hibajelenségek mindegyike veszélyes a szivattyú számára, akár javíthatatlanná is teheti azt. Ha ezeket tapasztaljuk erősen ajánlott bevizsgálni a szivattyút. Bővebben idegen nyelven: Bosch-Rexroth
Ha valaki behozza gyermekét is irodánkba adunk kiskutyás, A4VG-es színezőt és ceruzákat nekik. Kiskutyásat még nem színeztek ki…