Viszonylag gyakran keresik meg cégünket munkahenger gyártás miatt. Egyik fő tevékenységünknek a munkahengerek javítása számít. Ugyan van rá példa, hogy a javítás költsége magasabb, mint egy új alkatrész ára, ezen esetek igen ritkák, ezért célszerű a javítást preferálni.
A téma iránt érdeklődők számára meglepően korrekt cikk a Wikipédián: https://hu.wikipedia.org/wiki/Munkahenger

A gyártást két ok miatt rendelik az emberek.

Ha új funkciót szeretnének alkalmazni.

A munkahenger előzetesen csak terven szerepel. Általában egyedi renszereken alkalmazzák. Ezekben az esetekben legtöbbször kész műszaki rajzot kapunk, amelyet műszaki munkatársaink vesznek a kezeik közé és vizsgálnak meg. Néhány esetben szükség van egyeztetésre, azonban ezek minden esetben gördülékenyen mennek.

Ha meghibásodott munkahengert váltana ki vele

Munkahenger

(sérült, de közel sem selejtes munkahengerek)

Gyártás esetén legtöbbször arról van szó, hogy a munkagépen olyan mértékben károsodott egy munkahenger, hogy már ránézésre biztossá válik a munkahenger javíthatatlansága. Általában a görbe szár, hajlott hüvely, bemaródott henger esetén. 

Gyártás vagy javítás?

Ha károsodott munkahenger helyett rendelnek gyártást, az alap feltétel, hogy paraméterei megegyezzenek az eredetiével. Kivételt képez, ha rossz munkahengert terveztek a rendszerbe és az nem alkalmas a kívánt munka elvégzésére (alultervezett, így a teherbírása nem megfelelő, ami deformációval, vagy akár a szár meghajlásával is járhat).

A gyártás időigényes

Az esetek egy részében a gépgyártók egyedi szabványok alapján tervezik a munkahengereket. Ekkor a munkahenger  minden alkatrészét be kell méretezni és újat kell gyártani helyettük. Ez egyedi gyártásnak minősül és a 2-3 hetes átfutási idő nem minden esetben engedhető meg a termelő szektorban. Azokban az esetekben amikor a gyári henger nem szerezhető be, vagy a szállítási idő 4-5 hét, még így is tudunk segíteni olyan már készre gyártott munkahengerrel, ami kissebb átalakítással az eredeti helyére beépíthető.

Érdemes szemügyre venni a sérült munkahengert

Ritka az a fajta károsodás a munkahengeren, ami miatt a szerkezet minden eleme használhatatlanná válik. Ha van elem, ami nem károsodott, az felhasználható az új munkahenger gyártás során. Ez ésszerű döntés, időt, pénzt, és energiát lehet így megtakarítani.

Fontos hogy “ne essen át a ló túloldalára”!

Vannak olyan munkahenger típusok (sztenderd hengerek- MTZ, rönkhasítók, stb), amik nyomott kereskedelmi áron beszerezhetők, így a javításuk nem éri meg. Erről érdemes tájékozódni, mielőtt a javítás mellett döntünk.

A munkagépek- JCB, Caterpillar, CASE, New Holland,, Kubota stb.- gém és kanálmozgató hengerei, a mezőgazdaságban használt – John Deere, Fendt, Claas, Deutz, Fortschritt, Pel Job, Schäffer, Steyr stb. erőgépeken alkalmazott hengerek javítása tapasztalataink szerint rentábilis.

Avatott szem és tapasztalat szükségeltetik ahhoz, hogy az esetleges kopást, anyaghibát és egyéb károsodást megállapítsa. Az alkatrészek állapotfelmérését szakembernek kell végeznie, aki mérőműszerekkel és esztergagéppel (egytengelyűség) ellenőrzi a fődarabokat. Csak ezek után lehet meghatározni, hogy a munkahenger mely elemeit szükséges újragyártani és mik azok, amiket a régi munkahengerről még érdemes felhasználni. Ezek a munkahenger azon részei, melyek jellemzően nem károsodnak – ütközők, hegesztett végek, hengerfej, dugattyú, stb.

Így mindenki jól jár

Ha 100%-os biztonsággal lehet beépíteni régi elemeket az újonnan gyártandó munkahengerbe, az hasznos mindenki számára. A gyártás költsége kisebb lesz, az ahhoz szükséges idő kevesebb, és ez környezetkímélő is.