Mindkét esetben egy külső és egy belső fogaskerék összetételről beszélünk, ha mechanikai forgómozgást alakít át olajnyomássá, akkor orbit szivattyúnak nevezzük. Általában egy szivattyú által termelt olajnyomásból nyerünk forgó mozgást, ezek az orbitrol rendszerek vagy orbit motorok. Legfontosabb alkalmazási területei a kormányzásnál a kormány orbitok és a kerekek meghajtásánál az ún. menetelést végző orbitmotorok.

Orbitmotor

(orbit)

Orbit szivattyú működése

Az orbitmotorok ipari felhasználására először a dán Danfoss cég termékei voltak alkalmasak. A belső fogaskerék többször forog körbe a tengelye körül, mire visszatér a kiindulási helyzetébe. Mindez csak úgy valósulhat meg, hogy közben a tengelye nem egy pontban van, hanem körpályán mozog, azaz bolygó mozgást végez. Ebből adódnak előnyei is. 

Orbitok előnyei

Az orbitmotorok kompakt egyégek, kis méretük ellenére nagy munkatérfogat és nagy nyomaték jellemzi. A tengely kúpgörgős csapágya elviseli a bolygómozgásból eredő többirányú, jelentős erőhatásokat. Munkagépek esetében a robbanómotor által működtetett szivattyú által termelt olajnyomás mozgatja az orbitmotort. Ennek hiányában amikor áll a gép vagy meghibásodott a szivattyú, kézi erővel is mozgatható a kormány (pl. targonca esetében).

Orbitok javítása

Általában nem javítható, kedvező árú és jó minőségű cseredarabok tekintetében cégünk felkészült, szinte biztos, hogy tudunk megfelelő orbitot adni a régi helyett.

Ha az orbit folyik, szinte biztos, hogy kopott, a megnőtt résolaj nyomja ki a tömítéseket, ilyenkor a résolaj nyomása a normál üzemi nyomás többszöröse is lehet! Szintén a kopott alkatrészek lehetnek az okai annak is, amikor az orbit nem nyom eléggé vagy egyáltalán nem nyom. 

Orbitok ára

A kisebb és egyszerűbb típusok kb 50eFt-tól kezdődnek, kérjen ajánlatot a gyártói típusszám vagy a működési paraméterek alapján.

Orbit beszerzése

Az eladó orbitok között könnyedén eligazodhatunk. Használt orbitok beszerzésével kapcsolatban tudni kell, hogy szinte sehol nem nyomáspróbázzák és ellenőrzik a működését így ez rizikós.

Csúszókormányzás javítása és cseréje

Azért említjük meg külön ezt a konstrukciót, mert eléggé elterjedt a kisméretű kotróknál, rakodógépeknél. A népszerűségéből adódik, hogy szinte minden nap keresnek meg ügyfeleink a csúszókormányzás nem megfelelő működéséből eredő hidraulikus problémával. A lényeg, hogy a gép menetelését és a kormányzását is ugyanaz a rendszer adja. Nevezetesen két ferdetárcsás axiáldugattyús szivattyú, melyeket ugyanaz a tengely, ugyanolyan fordulaton hajt. Ezek adják az olajnyomást a jobb és a bal oldalon lévő két orbitmotornak. Mindkét kör külön vezérelhető egy-egy botkormánnyal, ami mozgatja a tárcsák szögét így olajnyomást küldünk az orbitokra. Mind az axiál szivattyúk, mind az orbitmotorok meghibásodhatnak.

Mivel egy alkatrész kopásából, leváló darabjaitól szennyezett lehet az egész rendszer, fontos, hogy tisztítsuk a teljes rendszert akár a szivattyúk akár az orbitok szorulnak javításra. Párban érdemes javítani vagy cserélni mind a szivattyúkat mind az orbitmotorokat. Ne reménykedjünk abban, hogy habár az egyik oldali hajtás nem működik, a másik oldalon minden 100%-os. Több ügyfelünknél a “gyengébb oldal” cseréje után a rendszer következő leggyengébb pontja ment tönkre: a másik oldali hajtás. Sok ügyfelünk azzal keres meg minket, hogy a minikotró hidraulika szivattyúját kell javítani. Kérje a helyszíni felmérést vagy hozza be a szivattyút vagy az orbitot bevizsgálásra!

A legnépszerűbb gyártók az orbitmotoroknál a Danfoss, Eaton, Parker. Létezik számos cég mely ráállt az egyes hagyományos típusokkal teljesen megeggyező orbitok gyártására.